Ystävien ja sukulaisten tietokoneongelmien setviminen on hankalaa jo sinällään, mutta puhelimessa niiden ratkominen on vielä hankalampaa. Linjan toisessa päässä oleva henkilö ei ole tyypillisesti mikään IT-nero, joten hänen voi olla vaikea kuvailla ongelmaa sanallisesti. Auttajaa puolestaan haittaa se, ettei hän näe tietokoneen näyttöä. Auttaja joutuu yleensä kokeilemaan erilaisia ratkaisuja sokkona, ja siihen voi kulua pitkä aika.

Myös väärinkäsitykset ovat yleisiä, ja tietämätön kaveri linjan toisessa päässä saattaa valitettavasti muuttaa myös vääriä asetuksia. Kaikki tietävät tämän, ja siksi tietokoneiden etäohjaukseen on kehitetty useita erilaisia työkaluja. Yksi tunnetuimmista lienee Team- Viewer. Tällaisten etähallintatyökalujen käyttöönotto edellyttää kuitenkin yleensä monimutkaisten asetusten tekemistä, ja sen vuoksi apua tarvitsevan henkilön ohjeistamiseen on käytettävä aikaa ja vaivaa. Microsoftin oma etätukiohjelma on toista maata.

Pikaopastus (joka tunnetaan Windows 11:ssä nimellä Pikatuki) on helppokäyttöinen ja käyttövalmiina molemmilla tietokoneilla.

Pikaopastusta Windowsissa

Windowsin ilmainen Pikaopastus on esiasennettu kaikkiin Windows 10- ja Windows 11 -tietokoneisiin. Ohjelman asentamisessa ei siis tarvitse opastaa ketään. Lisäksi ohjelma on yllättävän helppokäyttöinen. Kun avaat Windowsin Pikaopastuksen ja kirjaudut sisään Microsoft-tililläsi, ohjelma luo erityisen koodin. Kerro kyseinen koodi apua tarvitsevalle ystävällesi, jotta hän voi syöttää sen oman tietokoneensa Pikaopastus-ohjelman kenttään ja napsauttaa painiketta, joka antaa sinulle luvan käyttää hänen tietokonettaan etäyhteydellä.

Asetukset ovat valmiit muutamassa sekunnissa, ja sen jälkeen voit hallita toista tietokonetta helposti omalta tietokoneeltasi käsin. Sinulla voi olla Windows 11 ja ystävälläsi Windows 10, sillä molemmissa käyttöjärjestelmissä on sama toiminto.

Piirrä ja kirjoita

Pikaopastuksen ansiosta vastapuolen on helpompi ymmärtää, mitä hänen tietokoneellaan tapahtuu. Ohjelmassa on nimittäin työkalurivi, jonka työkaluja voi hyödyntää viestimiseen muutoksia tehtäessä. Voit esimerkiksi piirtää tai kirjoittaa suoraan ystäväsi näytölle tai merkitä punaisilla ympyröillä, mitä asetuksia hänen kannattaa pitää silmällä, ettei hän enää vastaisuudessa joutuisi saman ongelman eteen.

Pikaopastuksessa voi tarvittaessa myös chattäillä, mutta ongelmat ratkennevat silti tehokkaimmin, jos auttaja ja autettava tarttuvat luuriin ja puhuvat keskenään puhelimessa. Puheyhteys auttaa ymmärtämään, mitä tietokoneella tapahtuu. Enää puhelimessa ei kuitenkaan tarvitse käydä väsyttävää keskustelua, jonka tarkoituksena on saada ystävä napsauttamaan oikeita kohtia Windowsissa. Sinä voit ratkaista ongelman itse ja kertoa samalla, mitä teet.

Tämä sisältö on tarkoitettu vain tilaajille

Näet sisällön, kun kirjaudut Etunurkkaan.
Etkö vielä ole tilaaja? Pääset tilaajaksi jo 3,90 eurolla
  • Tilaajana saat:
  • Pääsyn yli 500 luotettavan ja tarkistetun ohjelman kokoelmaan
  • Vaiheittain etenevät käyttöopastukset suomeksi
  • Pääsyn foorumille, jolla voit kysyä neuvoa muilta käyttäjiltä
  • Uusimmat tuotetestit ja arviot
  • Lehden 12 viimeisintä numeroa näköislehtinä
  • Painetun lehden kotiin toimitettuna
Kaikki Etunurkan sisällöt ovat KotiMikron toimituksen valitsemia ja lukijoiden vapaasti ladattavissa. Etunurkan sisältö on tarkistettu markkinoiden johtavilla tietoturvatyökaluilla, joten Etunurkan ohjelmia ja muita sisältöjä voi käyttää turvallisesti. KotiMikron tilaaja voi jättää kysymyksiä Etunurkan ohjelmista ja muusta sisällöstä KotiMikron tukeen tai toimitukseen. Yhteystiedot löytyvät valitsemalla KotiMikron aloitussivulla Tilaajaedut-valikosta kohdan "Ota yhteyttä".