ÄlykotihallintaanpuhelimellaVielä muutama vuosi sitten useimpia kodin tuotteita määrittelivät kaksi ominaisuutta: muoto ja käyttötarkoitus. Käytännöllisyys ja muotoilu olivat ne kriteerit, joiden avulla jokin tuote tai laite pääsi osaksi kodin sisustusta ja jokin toinen ei. Viime vuosina kodin laitteissa on tapahtunut pienoinen vallankumous.

Se on seurausta siitä, että olemme jatkuvasti yhteydessä internetiin puhelimiemme välityksellä, ja puhelimet kulkevat mukanamme kaikkialle. Nykyään laitteiden toiminta ja ulkonäkö eivät useinkaan riitä, vaan niissä pitää olla myös niin kutsuttuja älykkäitä ominaisuuksia, jotta niitä voidaan ohjata matkapuhelimen ja internetyhteyden avulla.

Internetyhteys tarvitaan

Jotta oven lukkoa voidaan kutsua älykkääksi, sitä on voitava ohjata puhelimen sovelluksella. Käytännössä tämä edellyttää, että laite on joko liitetty langattomaan kotiverkkoon tai se lähettää radiosignaaleja reitittimen kautta internetiin liitettyyn yhdyskäytävään. Tämän jälkeen oven lukko tai muu laite välittää tiedot valmistajan palvelimelle, josta valmistajan oma sovellus voi ladata tiedot käyttäjän puhelimeen.

Parasta älykodin laitteissa on kuitenkin viestinnän kaksisuuntaisuus: sen lisäksi, että sovelluksesta voi tarkastaa kotia koskevia tietoja ja mittauksia, puhelimella voi myös ohjata kodin laitteita ja aktivoida niiden toimintoja, vaikka itse olisi jossain ihan muualla.

Kaikki ei ole yhtä fiksua

Kodinkoneiden uusista toiminnoista on hyötyä useimmille, mutta joissakin laitteissa älykkäät ominaisuudet ovat turhia tai ne monimutkaistavat asioita liikaa. Näin on esimerkiksi isojen ja melko kalliiden kodinkoneiden kohdalla. Koska pesukone tai kuivausrumpu pitää joka tapauksessa käydä itse täyttämässä, sen voi ihan hyvin käynnistää samaan aikaan – tai ajastaa käynnistymään myöhemmin.

Tällaisessa tapauksessa mahdollisuus käynnistämiseen puhelimella ei ole mikään välttämättömyys, eikä oikeastaan edes kätevää. Toisaalta markkinoilla on myös laitteita, joiden älykkäiden ominaisuuksien avulla voi tehdä asioita, joista ennen saattoi vain unelmoida. Esimerkiksi jos ovikellossa on kiinteä videokamera, oven taakse tulleen vieraan näkee puhelimen sovelluksesta sohvalta nousematta. Monet meistä ovat haaveilleet tällaisesta ominaisuudesta jo vuosikymmeniä.

Esittelyssä yhdeksän suosikkia

KotiMikrossa testataan jatkuvasti erilaisia älykodin laitteita, ja niistä kirjoitetaan testipalstalla ja lehden artikkeleissa. Suurin tunnustus, jonka testatut tuotteet voivat saada, on se että toimittajat päätyvät ostamaan testaamansa tuotteen omaan kotiinsa. Tässä artikkelissa kerromme yhdeksästä kätevästä laitteesta, jotka meillä toimittajilla on omissa kodeissamme ja jotka ovat tehneet meihin suurimman vaikutuksen. Ihastuksessa ei useinkaan ole kyse siitä, että jokin tietty merkki tai malli olisi erityisen hyvä, vaan pikemminkin siitä, että kyseisen tuotetyypin edistykselliset toiminnot helpottavat ja sujuvoittavat arkea.

Laitteen kyljessä voi lukea yhtä hyvin Arlo, Nest tai Ring – sillä ei ole tyytyväisyyden kannalta suurta merkitystä. Käännä sivua, niin saat lukea älykotiin liittyvistä kokemuksistamme.

Tämä sisältö on tarkoitettu vain tilaajille

Näet sisällön, kun kirjaudut Etunurkkaan.
Etkö vielä ole tilaaja? Pääset tilaajaksi jo 3,90 eurolla
  • Tilaajana saat:
  • Pääsyn yli 500 luotettavan ja tarkistetun ohjelman kokoelmaan
  • Vaiheittain etenevät käyttöopastukset suomeksi
  • Pääsyn foorumille, jolla voit kysyä neuvoa muilta käyttäjiltä
  • Uusimmat tuotetestit ja arviot
  • Lehden 12 viimeisintä numeroa näköislehtinä
  • Painetun lehden kotiin toimitettuna
Kaikki Etunurkan sisällöt ovat KotiMikron toimituksen valitsemia ja lukijoiden vapaasti ladattavissa. Etunurkan sisältö on tarkistettu markkinoiden johtavilla tietoturvatyökaluilla, joten Etunurkan ohjelmia ja muita sisältöjä voi käyttää turvallisesti. KotiMikron tilaaja voi jättää kysymyksiä Etunurkan ohjelmista ja muusta sisällöstä KotiMikron tukeen tai toimitukseen. Yhteystiedot löytyvät valitsemalla KotiMikron aloitussivulla Tilaajaedut-valikosta kohdan "Ota yhteyttä".